Öppna restaurang kalle  

Tjäna pengar på take away

Under pandemin var det många restauranger som gick på knäna ekonomiskt. De hade knappt några intäkter och var tvungna att säga upp nyckelpersonal. Nyckeln till överlevnad för många var take away, att leverera mat hem till folk eller tillverka på beställning för avhämtning. När pandemin nu är i stort sett över verkar många ha glömt att det här var en bra intäktskälla, istället för att utveckla den vidare. Det är ett misstag du som är restaurangägare bör undvika att göra. Satsa istället på att gå vidare till take away 2.0.

Utkörningstjänster

För den mindre restaurangen är det ofta värt att använda någon av de olika tjänster som finns för att få ut mat till kunderna. Ett sådant exempel är Foodora, men det finns gott om olika aktörer på marknaden. De sköter det mesta åt dig förutom själva matlagningen. Tänk dock på att de brukar ta rätt höga avgifter även av restaurangerna.

En stor fördel med att använda Foodora eller liknande är att du får en stor redundans. Ibland är det svårt att planera hur mycket mat som kommer säljas. Om du löser det helt med egen personal riskerar du antingen att ha folk som bara sitter och väntar, men ändå ska ha lön, eller att missa en massa intäkter för att du inte har tillräckligt många bilar.

Använd live shopping

All marknadsföring online har utvecklats. Där har få restauranger hängt på, utan det är fortsatt mycket fokus på en enkel hemsida med en meny. Ett tänkbart sätt att jobba på är genom att använda live shopping teknik, det vill säga visa upp dina rätter i rörlig bild på ett avancerat sätt. Du kan låta dina kunder följa med ut i köket och se maten tillagas. Skryta om dina fantastiska råvaror och till och med chatta med kunderna i realtid. Om de visar dig sitt vinställ kan du rekommendera rätter som passar det de har hemma. Det är bara fantasin som sätter gränserna.

Anlita en fotograf

En annan grundläggande marknadsföringsmetodik som många missat är att bra foton säljer mer mat. Det finns en gammal regel om att en restaurang som har en solblekt skylt med dåliga bilder på maträtterna utanför ska man undvika. Det ligger mycket i det. Genom att se till att ha bra och inspirerande bilder på maten visar du att du bryr dig om den. Det här är inte bara en födkrok för dig, utan en passion.