Öppna restaurang kalle  

Kläder för anställda i restaurangen

Om man ska starta upp en restaurang kan det kännas bra om alla i personalen har matchande kläder. Men ibland är det inte helt billigt att köpa in personalens kläder, i alla fall inte om man ska specialbeställa plagg med tryck och liknande. Men vad bör man tänka på när det gäller kläder för de anställda i restaurangen?

Olika kläder för män och kvinnor

När det gäller kläder finns det tröjor för dam, byxor för herrar, kjolar för kvinnor och en hel del annat. Inom restaurangvärlden förekommer det att kvinnor och män har olika kläder. Det är främst inom serveringsdelen av arbetet. Då har kvinnor ofta kjol och skjorta, medan männen har byxor till sin klädsel. Det här är dock en sak som varierar mellan olika restauranger och det har också blivit allt vanligare att personalen själv får välja om de vill ha kjol eller byxor.

Kockkläder

Kockens kläder består av en kockjacka, kockbyxor och skor. På huvudet har man i regel hårnät eller i vissa fall kockmössa. Arbetar man inom snabbmatsrestauranger kan man också ha en ren t-shirt på sig och rena byxor. Ofta är plaggen vita för att man lättare ska kunna se eventuell smuts och fläckar på dem. I köket ska kläderna vara rena, om så inte är fallet får man byta om.

Kläder för övrig personal

Övrig personal i restauranger brukar ha vit skjorta och svart underdel när det gäller serveringspersonal. Om restaurangen har städpersonal har de andra kläder på sig. Om det är restaurangens personal som sköter städning, tömning av sopor med mera bör de inte ha samma plagg på sig som när de serverar eller lagar mat.

Arbeta i vardagskläder

På vissa restauranger arbetar man i vardagskläder. Det kan vara vanliga tröjor och jeans. I vissa fall fungerar det bra, men det är inte optimalt sett ur hygiensynpunkt. Det är inte heller jättebra när man ser till förvaring i kläderna. Jeans har också hällor som gör att man kan fastna i bänkar, lådhandtag och annat. Vanliga vardagskläder kan också vara svåra att få rena om det kommer smuts på dem och de kan inte tvättas i lika höga temperaturer.

Viktigt att tänka på

Det är viktigt att man ser till att kläderna som används i arbetet inte brukas utanför arbetsplatsen. Då minskar man risken att smuts hamnar på plaggen. Man måste också tänka på att kläderna ska tvättas. Se alltid till att plaggen är rena och snygga. Då gör man ett bättre intryck på gästerna.